Udviklingen i industrien

Digitalisering skal gøres nemt for kunden

I løbet af Wexøes lange historie på det danske marked har vi udviklet os fra at levere overvejende passive komponenter til i dag at være en systemleverandør. Med afsæt i nye aftaler med først Rockwell Automation og siden Festo bakket op af et økosystem af software og mekanisk tilpasning bliver digitalisering plug-and-play for kunderne

Alderen er bestemt ikke noget, der behøver at trykke. Bare man sørger for at udvikle sig som tiden går. Det siger sig selv, at Wexøe i dag er en helt anden virksomhed end for nu snart 63 år siden. Det har krævet en udvikling, der har lagt sig på en forkant af markedets og kundernes behov:

– Kigger vi tilbage langs Wexøes historie, så er det en virksomhed, der har udviklet sig fra sin oprindelige position som distributør af passive og elektromekaniske komponenter – blandt andet gennemgangsklemmer og industrikonnektorer. Elektromekanikken er fortsat en vigtig del af Wexøes program, men gennem nye agenturer og aftaler følger vi som virksomhed med den teknologiske udvikling og kundernes behov for intelligente, kommunikerende og dermed også digitaliserede systemløsninger til automations- og procesanlæg, bygningsstyring og smarte løsninger i alle brancher, siger Kim Schrøder, der er chef for industridivisionen hos Wexøe.

Digitalisering kan dog godt blive en fælde for virksomheder, hvis ikke de har en effektiv support fra deres leverandør. Ethvert systemskift i en produktion eller styring kræver en investering, men også en omstilling og en tilpasning af det eksisterende udstyr til nye styringer. Kunsten er så for leverandøren at gøre den digitale transformation let for kunden. Det handler både om en effektiv brug af de data, som kunden med digitaliseringen får stillet til rådighed – men selvfølgelig også om en økonomisk optimering, så ROI’en (return of investment) for udstyret bliver så kort som mulig.

Wexøe opdyrker marked for Rockwell og Festo

Blandt de tigerspring, som Wexøe har udført i løbet af de seneste år er en aftale med Rockwell om distribution af Rockwells Allen Bradley PLC’er, servodrev, HMI og øvrig automations hardware samt Rockwell Automations meget effektive software-systemer, der understøtter den nemme implementering af kundetilpassede automationsløsninger. Men også Festo er en styrkelse af Wexøes program. Til trods for, at Festo i manges optik er producent af pneumatiske løsninger, så kombinerer Festo mange domæner inden for procesautomation. Også det digitale domæne, hvilket gør integration med komponenter fra Rockwell/Allen Bradley og mange af Wexøes 3. parts leverandører mulig.

– Rockwell befinder sig i dag på Top 3 på det globale automationsmarked med deres Allen Bradley produkter som PLC’er, servodrev, HMI’er (human-machine-interface), frekvensomformere med mere. Koncernen har naturligvis brugt teknologi som udgangspunkt for at opnå den position på markedet. Man kan så måske ydmygt spørge, hvad Rockwell-koncernen vil opnå med samarbejdet med Wexøe, men det er netop hér, at alder og erfaring på markedet kommer til sin ret. Wexøe har en meget bred kontakt til en lang række af de kunder og virksomheder, som kun en dansk/nordisk distributør kender. Det er kunder, som i overvejende grad endnu ikke har digitaliseret deres produktion, og derfor er der opstået et betydeligt marked for plug-and-play løsninger, som skal hjælpe kunderne til den digitalisering, der er afgørende for kundernes overgang til industri 4.0 og IIoT (industrial internet of things), forklarer Kim Schrøder.

Wexøe optræder i den forbindelse i en rolle som Authorized Service Provider for Rockwell Automation. ”Service” er i den forbindelse det ord, man skal lægge mærke til. Wexøes opgave er at samle de løsninger, som hos kunderne integrerer flere domæner på kryds og tværs af teknologierne – og dermed også bredt på tværs af agenturerne. Det er netop vejen til den nemme digitalisering set fra kundernes side – støttet af såvel kompatibiliteten i automationskomponenterne som den logistik, Wexøe leverer.

Modularitet og in-house tilpasning

– En stor del af Rockwell Automations succes skal ses i den amerikanske koncerns tætte samarbejde med udbredte amerikanske operativsystemer som Windows fra Microsoft og udbredte protokoller som Ciscos løsninger. Det er alle kendte navne på det internationale – og ikke mindst det danske – marked. Det TCP/IP-baserede koncept er fuldstændigt i tråd med brugen af IT i de højere hierarkier i de fleste danske virksomheders automationssystemer. Dermed bliver det også relativt let at koble IT- og OT-systemer sammen, da systemerne generisk er kompatible, konstaterer Kim Schrøder.

Brugen af internationalt anerkendte og kompatible platforme kommer også kunderne til gavn, hvis en tilpasning af kundens løsninger er nødvendig. Wexøe tilbyder blandt andet meget effektive modulære løsninger fra blandt andre HMS og ProSoft. De understøtter en drag-and-drop konfiguration af en ønsket automations- eller processystem, hvilket også letter eventuelle ændringer eller opgraderinger hos kunden som tiden går – og virksomheden udvikler sig.

Endelig råder Wexøe over egne in-house processer samt et stort økosystem af samarbejdspartnere, så det er muligt at tilbyde mekaniske kundetilpasninger af udstyret oven i hatten. De mange års erfaring fra markedet er endnu engang Wexøes styrke, og det giver en mulighed for at levere løsninger, der passer eksakt til kundespecifikationerne. At det så i mange tilfælde sker med bæredygtige komponenter og miljøoptimal produktion er så bare et plus – og nok også næste skridt på den udviklingsvej, som en fremsynet virksomhed bør følge…

På billedet ses Kim Schrøder ved in-house robotten, ”Mick2”, der har til formål at fremstille kundetilpassede kabelkanaler. Det er et eksempel på digitalisering, som integrerer flere producenter og domæner i én samlet løsning, der hurtigt og effektivt producerer kundespecifikke emner, hurtigt, prisbilligt – og også ned til fremstilling af one-offs.