Fejlstrømsafbryder for belysningsanlæg

Hvem kender ikke problemet at fejlstrømsafbryderen ud kobler ”tilfældigt”, når der tændes for lyset? Dette problem kan mange elektrikere sikkert nikke genkendende til, og det kan ofte være svært at forklare overfor kunden. Ofte udskiftes fejlstrømsafbryderen med en anden, men efter et stykke tid oplever kunden det samme problem.

Årsagen er ofte, at de ”nye” lyskilder som LED – kompaktlysrør og udladningslamper alle har elektroniske (drivere) forkoblinger, som genererer en kraftig startstrøm, der på grund af den kapacitive afledning får fejlstrømsafbryderen til at udkoble. Men der er jo ingen jordfejlsstrøm i installationen.

Med Hagers fejlstrømsafbryder type Hi kan dette problem undgås, da fejlstrømsafbryderen er konstrueret, så den har en indkoblings tidsforsinkelse på op til 200ms. Dette gør, at den ikke ”fejludkobler” på grund af indkoblingsstartstrømmen genereret af belysningsanlæg med elektroniske ”drivere”.

Hagers fejlstrømsafbrydere findes som 4 polet 30mA i 40 og 63A, samt som ”kombi fejlstømsafbryder” med overstrøm – kortslutnings- og jordfejlsudløser i 2 polet 30mA.

Yderligere oplysninger ved henvendelse til Wexøe A/S tlf. 4546 5800.